موقع الدى فى دى العربى - DVD4ARAB.NET
عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  829894
ادارة المنتدي عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  103798
عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  829894
ادارة المنتدي عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  103798
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم

كاتب الموضوعرسالة
Ħǿ$$AМ
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى
Ħǿ$$AМ

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Empty
مُساهمةموضوع: عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم    عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Emptyالجمعة ديسمبر 10, 2010 8:39 pm

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  13_1166030414

حبيت اعمل موضوع عن ازاى تتعلم ملاكمه الى كل المبتدئين وارجو ان ينال اعجابكم
الملاكمه هى لعبه دفاع عن النفس وهى لعبه رائعه رغم من فيها من خطوره على الانسان لكنها تعلمك كيفيف الدفاع عن النفس وكمان تخليك لا تخف من اى شى ولا حتى لا اضيع وقتكم شوف ازى هاتتعلم

حتى تتعلم الملاكمه لابد من الاحماء اولان وهو 10 دقاءق جرى على الاقل ده طبعان اقل حاجه وبعد كده تعمل احماء للظهر خلفيات الرجل والاكتاف لان هذه العضلات هى المهمه فى الملاكمه

اولا

الوقوف للملاكمه وقفه صحيحه يوجد نوعين من الملاكمين
الاول ملاكم ايمن وهو الى ضربه يده اليمنى قويه وتكون وقفته كا التالى قدمه اليسرى امام قده اليمنى بحوالى 40 سم ويده اليسرى هى الاماميه

وحتى تستطيع ان تقف الوقوف السليم ان تعمل الاتى اولان تضع القدمين امام بعضمها ولا يكونا ملتثقين لابد من فارق 40 سم ثم تحرك قدمك اليسرى الى الامام خطوه تبقى قده الوقفه السليمه فى القدم ثم ناتى الى بقيه الجسم يجب ثنى الظهر حاجه بسيطه حتى تكون غير واضح

للمنافس الى قدامك ويجب وضع اليدين كالاتى اليد قبضه اليد اليمنى متلاثقه بجانب الزقن واليد اليسرى تبعد عن الزقن بمسافه 10 سم حتى تكون القريبه من المنافس عند الضرب

والعاكس طبعان بالنسبه للملاكم الاشول الذى تكون يده اليسرى قويه فيكون قدمه اليمنى هي الاماميه ويده اليمنى هي الاماميه برده
ثانيا بعد ما اتعلمنا كيفيه الوقوف السليم يجب ان نعرف الضربات يوجد ثلاث ضرببات للملاكمه وهى

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  011it5

1- الضربه الاماميه او المستقيمه وهيا كالااتى تخرج اليد اليسرى من مكانها مستقيمه بحيث حين تفرد اليد اليسرى تكون متلاثقه باالزقن حتى تحميك من ضربه المنافس اذا تفادها مع بقاء اليد اليمنى كما هى والعكس اذا بدات باليد اليمنى تبقى اليد اليمنى تبقى اليد اليسرى ثابته انظر الصوره

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  41424572clintontactics6cf6

2- الهوك وهازه الضربه تضرب عندما يكون المنافس قريب منك فتضرب هزه الضربه لانها قويه وهى جعل اليد فى زاويه 90 درجه وتاتى هذه الضربه فى جانب وجه المنافس وتكون قويه جدان ان انظر الصوره بس حد يقولى ده مش عامل بدرجه 90 درجه لان ده محترف وطبعان هو عارف بيعمل ايه

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Action01234x172kp1

3 الافر وهذه الضربه التالته بالنسبه للملاكم هذه الضربه هى الاخرى من الضربات القويه والقصيره لانها عندما تضرب تيجى فى زقن الملاكم وكيفيه ضربها يثنى الالجززع او الالظهر ناحيه اليد الذى سوف تخرج منها اليد بمعنى ان لو اانت ضربت باليد اليسرى يكون الثنى من ناحيه اليد اليسرى مع بقاء اليد الاخرى فى مكانها اما لو عملت من ناحيه اليد اليمنى تكون الثنى من ناحيه اليد اليمنى مع بقا اليد الاخر فى مكانها

http://news.bbc.co.uk/player/sol/new...tm?bw=nb&mp=rm
انظر لهذا الفيديو لتعليم الاولى للملاكم هو ملاكم ايمن

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  111sp5

دى صوره ل لكمه الافر

ودى صوره اخرى لملاكم فى الماتش بيلاكم لكمه مستقيمه

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  41312155wayne203fu9

ها هو الفيديو تانى اخى كوليو

ودلوقتى بعد ما عرفنا اساسيات الملاكمه من احماء قبل التمرين والوقوف الصحيح للملاكم والضربات الملاكمه نقدر نتعرف دلوقتى على ما يلبسه الملاكم اثناء التمرين

اولا:

الحذاء لايتترط ان يكون الحذاء الذى يلبسه الملاكم فى التمرين ان يكون حذاء الملاكمه فائنه باهظ الزمن وغالى فعند التمرين يلبس اى حذاء شرط ان يكون حذاء رياضى الذى يستعمله الرياضين اثناء تمرينهما

ثانيا :

اللبس الذى يلبسه الملاكم يجب ان يحضر المتدرب لبس خاص بالتدريب وللبس الذى يلبسه الملاكم اثناء التدريب عباره عن ترينج كامل او شورت وتيشيرت كات مثل تيشرت لاعب السله فا هذا فى التمريمن
ويراعى ان يلبس المتدرب شورت وفانله كات فى التدريب حتى يتععود على هذا الببش لانه هذا هو لبس الماتشات حتى يكون حرا وسهل الحركه امام المنافس فا لبس

ثالثا :

القفاز او الكلافز وهو الذى يلبسه الملاكم فى يده سواء فى التمرين او فى الماتشات والبطولات

رابعا:

الجامب او واقى الاسنان فيلبس الملاكم هذا الواقى لكى يحميه من اى ضربات قت تقع اثناء التمرين او ماتشات فيوضع الجامب داخل الفم على الاسنان فهو مفيد جدان لحمايه الاسنان من الكسر
فيبجب على المتدرب ان يتعود عليه اثناء التمرين حتى لايكون شى غريب عليه عندما يلبسه لاول مره اثناء الماتشات

خامسا:

الهيد جارد او واقى الراس فهاذا الهيد جارد يحمى الراس ويخفف من قوه ضربات المنافس ويلبسه الملاكمين الهواه عكس الملاكمين المحترفين فلا يلبسو هذا الواقى

وبعد ما تعرفنا على الملبس والاوقيه الذى يلبسه الملاكم ننتقل الى جهه اخرى وهى اللكامات الذى يلاكمها الملاكم

انظر هذا الفيديو

https://www.youtube.com/watch?v=3esyw...elated&search=

انظر هذا الفيديو لملاكمين متدربين

وبعد ما استعرضنا اساسيات اللعبه والاوقيه واللبس وعدد من فيدوهات لمتدربيت بقا لدينا ازاى نقدر نسدد الضربات وكيفيه تعلمها

تتنوع ضربات الملاكم من ملاكم الى اخر وهذا بالنسبه للملكمين الذين يلعبون منذو فتره طويله ولاكن بالنسبه لمتدرب فيكون له خبرات قليله فى تنوع الضربات فيجد الاول ان يتعلم اولان الضربات التى قد تفيده فى اوا تدريبه وسوف نشرحها بالتفصيل انشاء الله

اولا

لكى تكون ملاكم جدان لابد ان تنتبه لشرح المدرب الخاص بك وان ترى كيفيه تعليمه الضربات حتى تقدر ان تستطيع ان تعملها بعد ما هو يفعبها امامك سوف نشرح عده ضربات للكمه المستقيمه
يبدا المدرب بتعليمك الضربات الاولى وهى للكمه المستقيمه سواء باليد اليسرى او باليد اليمنى وتضرب هذه اللكمه من جابن الذقن مع فرد اليد وان تكون القبضه اليد هى الموجه للخصم حتى تكون مواثره وقويه بالنسبه الخصم

مع بقا اليد اليمنى فى مكانها بجانب الذقن ثم ترجع اليد اليسرى ماكانها بسرعه فى مكانها حتى تتلاشى اى ضربات من الملاكم الاخر فعنصر السرعه فى الملاكمه مهم جدان فى تسدسد الضربات

وبعد تسدسد اللكمه الاولى ورجوه اليد اليسرى بسرعه تضرب باليد اليمنى لكمه مستقيمه سريعه ثم ترجع اليد اليمنى مكانها وانت تقف فى الوضع الاستعداد ثانيا

ثم تفعلها مره ثانيه وتاخد وضع الاستعداد مره اخرى وهاكذا هذا بالنسبه للضربات الثناثيه

يوجد لكامات ثلاثيه مستقيمه هيا مثل اللكمات الثنائيه بس يزيد عليها لكمه مستقيمه اخرى بمعنى يبدا الملاكم اللكم بيده اليسرى ثم اليمنى ثم اليسرى او العكس يبدئها البيمنى ثم اليسرى ثم اليمنى اخرى
ملحوظه هامه عند للكم باليد اليمنى يجب على الملاكم ان بلف بالمشط القدم اليمنى لفه بسيطه حتى تكون الضربه قويه هذا بالنسبه للملاكم الايمن اما الملاكم الايسر فيجب انا يقفعل هذا بالقدم اليسرى

ثم نتابع الكمه الرباعيه وتعنى تسديد اربع لكمات فى وقت واحد تبتدى باليسرى ثم اليمنى ثمى اليسرى ثم باليمنى والعكس بالنسبه اذا بدات باليد اليمنى حتى يوجد تنويع لللكمات حتى لا يعرف المنافس الاخر بماذا تبدا لكماتك ويكتشف طريه لعبط امامه ويتفادها

فيجب عليك ان تفاجا الخص باللمات التى تسددها له

ثانيا

بالنسبه للكمات القصيره الا وهى الهوك ولافر فهذى الكمات تسدد عندما يكون الملاكم قريب منك حتى تكون قويه ومؤثره
بالنسبه للتنويع بين للكمات المستقيمه واللكمات القصير فيجب عمل هذا

عند استخدام لكمات قصيره وسط لكمات مستقيمه
تسدد لكمه مستقيمه اولان ثم لكمه قصيره مثل الافر باليد الخرى ثم هوك باليد الاخرى وتسمى هاذه الضربه بالثلاثيات

مثال :
يدربك المدرب على هذه للكمه وهو ان تلاكم باليد اليسرى لكمه مستقيمه تسدد بسرعه ثم عند رجوعها تخرج اليد اليمنى بالافر وهو الذى شرحته فى السابق ومع رجوع اليد اليمنى من لكمه الافر تخرج اليد السرى بلكمه الهوك
وكل هاذا لايستغرق ثوانى حتى يتفاجا الخصم الاخر بالضربات ويتلاقها والعكس اذا بدات باليد اليمنى

وتتعدد للكمات مره اخر مع التغير مثل اللكم مرتين باليد اليسرى بالكمه المستقيمه ثم لكمه اخرى مستقيمه باليد اليمنى ويفعل بعض الملاكمين هذه اللكمه فى المباريات للتهويش على الملاكم الاخر حتى لا يعرف

بماذا يبدا فا للكمه الاولى باليد اليسرى يهوش بها اى انه على علم انها لم تصل للملاكم فانه يفعل هذا لمجرد التهويش حتى يرى رد فعل الملاكم الاخر من هذه اللكمه فهذه من مهارات الملاكم فلكل ملاكم مهاره يختلف بها عن الملاكم الاخر
من حيث اللكمات والفنون فى اللكمات

اسف ياجماعه فى حدوث هذا الخطا اللينك تانى اهو

https://www.youtube.com/watch?v=evWnC...elated&search=

ده ماتش جميل جدان فى مهارات جامده ويارب يعجبكم

دوس هنا ياباشا

وده ماتش تانى برده حلو

دوس هنا

شوف الماتش الجميل ده

دوس هنا

فيديو اخر لملاكم فيه مهارات شادو جميله

download

ودى ا شكال الكلابزات او القفازات

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  30409598lx9

وده شكل الهيد جار الى الملاكم بيلبسه على الراس

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  56316625ix8

وده شكل كلابز او قفاز حريمى عشان البنات

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  99991026sk9

وده شكل الهيد جار الحريمى

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  57027468yp1
https://dvd4arab.sudanforums.net
Ħǿ$$AМ
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى
Ħǿ$$AМ

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Empty
مُساهمةموضوع: رد: عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم    عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Emptyالجمعة ديسمبر 10, 2010 8:46 pm

ودى بعض التمارين للكتف والباى والصدر والسمانه التى تساعد الملاكم فى قوه الضربه

تمرين للعضله الاماميه

تقوم بهذا التمرين في و الظهر مستقيم , تبدا بل عد من 1 الى 10 في اول الايام و من ثمه تزيد بعده واحده

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  002

تمرين لعضلات الصدر

يكون البار المنفرد , ويجب ان تكون على سطح مستقيم و تبتدا بل العد بس طبعان باوزان خفيفه مش ثقيله عشان تكون العدات اكثر فانت لاتحتاج الى قوه جسمانيه فقط بل رشاقه

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Tsai-weights

تمرين للعضله الاماميه والساعد

يجب ان تتنفس في كل تمرين للاثقال بشكل مستمر تقوم بل تمرين 10 مرات و تكثر منه

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Alternate_curl_2

للصدر و العضلات الجانبيه
هذا التمرين مفيد للصدر و الظهر

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Lateral_raises

تمرين للعضلات الجانبيه

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Lying_extension

وهذا التمريم مهم للرجل حتى يساعدك على قوه التحمل فى الجرى والماتشات

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Leg_extensions

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  Standing_calf_raise

وبعد ما تعرفنا على اشكال للكمات وتعددهاتها من مستقيمه وهوك وافر وشوفنا فديوهات لتعليم الملاكمه وشوفنا القفازات التى يلبسها الملاكم والاوقيه وبعض التمارين الهامه لتقويه العضلات ناتى الان الى شكل حلبه الملاكمه الى بيدور فيها

تتكون حلبه من اربع اركان

1 - الركم الاحمر الذى يقف فيه الملاكم الاحمر

2 - الركن الازرق وهو ركن الملاكم الازرق

3- الركن الابيض

4- الركن الابيض

والركنين الاخرين دول متشبهين ودول بيستخدمو فى حاله اذا عد الحكم على المنافس الاخر فيجب وقوف اللاعب الاخر فى اقرب ركن له من هذاين الركنين او فى حاله اصابه المنافس الاخر

وده شكل الحلبه

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  76324092ic4
وماتش الملاكمه يتكون من اربع جولات كل جوله من دقيقتين ويوجد دقيقه راحه بين كل جوله والاخرى

يبدا الماتش بصعود كلا اللعبين على الحلبه ونزول كل من المدربين اللعبين وبعد نزلو المدربين يبدا حكم المباره بتفحص كل من قفازات كل لاعب حتى يطمئن على سلامه كل لاعب وفحص الاوقيه للتاكد من سلامه المباره

بعد كده تبدا المباره عندما يقول حكم المباره كلمه box ثم يبدا اللعبين بالنزال
وده شكل المباره ومكان تواجد الحكم

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم  010560
وتقف المباره فى حاله ضرب احد اللعبين ضربه موثره للعب الاخر او تلاثق اللعبين مع بعضهما يقول الحكم beark اى فاصل تم يعود كل من اللعبين عند الركنين الابيض ثم تستانف المباره من جديد

حالات الفوز

1- بالضربه القاضيه اى ضرب احى اللعبين ضربه مؤثره للاعب الاخر وعندها لم يقدر اللاعب لااستكمال المباره فينهى الحكم المباره بالفوز للمنافس الاخر

2 - حصول اللعب على فارف 20 نقطع عن اللعب الاخر عنده ينهى الحكم المباره لعدم التكافى فى اى جوله اى ليس شرط ان تكون المباره 4 جولات عندها

3- انسحاب احد المنافسين من المباره عندها ينهى الحكم المباره لصالح اللعب الاخر

4 - حصول احد اللعبين على انزارين متتتالين فى المباره لضربه ضربه غير قانونيه

5- حصول اللعب على نقاط اكتر من اللعب الاخر وهذه تكون فى اخر المباره

يعلن الفائز بعد هذه الحالات من قبل اجماع لجنه الحكام وهى مكون من 5 حكام

يوجد حكم لكل جه من جهات الحلبه والحكم النهائى هو حكم المنصه والحكم الخامس هو الحكم المتواجد على الحلبه
ثم يعلن حكم لجنه المنصه الفائز بعد هذه الحلات المشروحه سابقا

وده ماتش فى مباره

يرجى الضغط على لينك الموقع حتى تسطتيع تحميله
https://dvd4arab.sudanforums.net

عايز تتعلم ملاكمه ادخل وشوف ازاى تتعلم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» √££§۩ ناطحات سحاب عالية جدا۩§££√[ادخل بسرعة مستني ايه]